LETALSKI CENTER MARIBOR

FLOTA JADRALNIH LETAL

<center>Grob G-103A Twin II ACRO</center>

Grob G-103A Twin II ACRO

S5-7501, S5-7502

Grob G-103A Twin II ACRO je sodobno nemško šolsko dvosedežno jadralno letalo narejeno iz steklenih vlaken namenjeno osnovnemu jadralnemu šolanju, preletom in letenju akrobacij. Twin II je bistveno izboljšan naslednik svojega predhodnika Twin I in je zelo priljubljeno jadralno letalo za šolanje v zahodni Evropi, med drugim ima tudi Kraljevo vojno letalstvo - RAF 100 letal (kot model: Viking T1) za šolanje kadetov. To letalo je delovni konj jadralne sekcije. Skupaj je bilo izdelanih 549 letal Twin II. Leta 1981 je to letalo postavilo rekord cilj povratek med dvosedi 1000 km. Razpon letala je 17,5 metra. Letalo ima fineso 36.5 in faktor maksimalne obremenitve +5.3g -2.65g. Masa praznega letala je 390 kg, maksimalna vzletna masa pa znaša 580 kg.

<center>Duo Discus</center>

Duo Discus

S5-7525

Schempp-Hirth Duo Discus je visoko sposobno nemško dvosedežno jadralno letalo narejeno iz steklenih vlaken namenjeno daljšim preletom in tekmovanjem ter naprednemu treningu. Letalo ima tipično naprej zlomljena krila, zaradi česar zadnji član posadke sedi precej bolj v težišču letala. Izdelanih je bilo že preko 500 letal in so še danes vedno v proizvodnji. Med drugim jih uporablja tudi letalstvo ameriške vojske - U.S. Air Force (kot model: TG-15A). Razpon letala je 20 metrov. Letalo ima fineso 45 in faktor maksimalne obremenitve +4g -1.5g pri maksimalni dovoljeni hitrosti, vendar letalo nima dovoljenih akrobacij. Masa praznega letala je 420 kg, maksimalna vzletna masa brez vodnega balasta znaša 660 kg, maksimalna vzletna masa z vodnim balastom pa znaša 700 kg.

<center>Standard Cirrus 75</center>

Standard Cirrus 75

S5-3041, S5-3042

Standard Cirrus 75 VTC je enosedežno jadralno letalo iz steklenih vlaken standardnega 15 meterskega klubskega razreda namenjeno preletom. Letalo je zasnovalo podjetje Schempp-Hirth Flugzeugbau, vendar so se licenčno proizvajala še v družbah: Grob, Lanaverre Industrie in VTC Vazduhoplovno tehnčkem centaru Vršac. Skupno je bilo proizvedenih 838 letal. Cirrus se je v zadnjih letih izkazali za zelo priljubljeno letalo za tekmovanje v klubski kategoriji. Letalo ima fineso 38.5. Letalo ima možnost vodnega balasta 80 kg. Masa praznega letala je 215 kg, maksimalna vzletna masa pa znaša 390 kg.

<center>DG 101</center>

DG 101

S5-3038, S5-3039

Glaser-Dirks DG-101 ELAN je enosedežno jadralno letalo iz steklenih vlaken klubskega razreda z razponom 15 metrov in je zelo priljubljeno pri članih, ker je kompaktibilno za letenje v paru tudi s starejšimi jadralnimi letali. Jadralno letalo je namenjeno osnovnemu treningu po prehodu iz dvosedežnega šolskega letala, ima fineso 38. Skupaj je bilo proizvedenih 327 letal. Masa praznega letala je 207 kg, maksimalna vzletna masa pa znaša 418 kg.

<center>DG 303</center>

DG 303

S5-3069

Glaser-Dirks DG-303 ELAN je visoko sposobno enosedežno letalo iz steklenih vlaken standardnega 15 meterskega razreda namenjeno je preletom in tekmovanjem ter treningu. Jadralno letalo je bilo zasnovano v Nemčiji, vendar se je licenčno proizvajalo v Begunjah na Gorenjskem. Skupaj je bilo proizvedenih 511 letal. DG-300 je eno izmed najbolj priljubljenih klubskih letal v sloveniji. Verzija DG-303 je nekoliko izboljšan naslednik osnovne verzije DG-300. Letalo ima fineso 42. Masa praznega letala je 238 kg, maksimalna vzletna masa z vodnim balastom pa znaša 500 kg.

<center>SZD-41A Jantar Standard</center>

SZD-41A Jantar Standard

S5-3043

SZD-41A Jantar Standard je enosedežno jadralno letalo iz steklenih vlaken standardnega 15 meterskega klubskega razreda namenjeno preletom. Letalo je zasnovalo in proizvajalo Polsko podjetje: SZD-Szybowcowy Zakład Doświadczalny. Letalo ima fineso 38. Letalo ima možnost vodnega balasta 80 kg. Masa praznega letala je 244 kg, maksimalna vzletna masa pa znaša 460 kg.

FLOTA MOTORNIH LETAL

<center>Cessna 152</center>

Cessna 152

S5-DMI, S5-DMG

Cessna C-152 je šolsko dvosedežno letalo certificirano za VFR/IFR/DNEVNO/NOČNO letenje. V klubu se uporablja za: šolanje PPL(A), NVFR, FI(A). Je najbolj množično proizveden dvosed in po mnenju mnogih najboljše šolsko letalo na svetu. Zelo je priljubljeno za nabiralce naleta zaradi konkurenčne cene in avtonomije letenje do 7 ur, saj je opremljen z rezervoarji za dolg doseg. Maksimalna potovalna hitrost letala pri 75% moči na 8500 čevljih je 104 vozle TAS. Poraba je od 19-22 litrov 100LL AVGAS na uro. Letalo ima Garmin 430 in motor Lycoming O-235-N2C z 108 BHP pri 2550 RPM ter maksimalno vzletno maso 757 kg.

<center>Cessna 172</center>

Cessna 172

S5-DLM, S5-DEB

Cessna C-172 Skyhawk je šolsko štiri sedežno letalo certificirano za VFR/IFR/DNEVNO/NOČNO letenje. V klubu se uporablja za: šolanje PPL(A), NVFR in je zelo priljubljeno za panoramsko letenje. Je absolutno najbolj množično proizvedeno letalo na svetu preko 44 000 letal. Maksimalna potovalna hitrost letala pri 75% moči je 118 vozlov TAS na 8000 čevljih. Poraba letala je 26-34 litrov 100LL AVGAS na uro. Letalo ima Garmin 430 in motor Lycoming O-320 z 150/160 BHP pri 2700 RPM ter maksimalno vzletno maso 1043 kg.

<center>Cessna 182</center>

Cessna 182

OE-DGA

Cessna C-182-P Skylane je štirisedežno letalo certificirano za VFR/IFR/DNEVNO/NOČNO letenje. V klubu se uporablja za: šolanje VP- letenje na letalih s spremenljivim korakom, večinoma pa kot padalsko letalo za metanje 4 padalcev plus pilot. Maksimalna potovalna hitrost letala pri 75% moči je 137 vozlov TAS na 6500 čevljih. Poraba letala je 40-65 litrov 100LL AVGAS na uro. Letalo ima šest valjni motor Continetal O-470-R z 230 BHP pri 2600 RPM s hidravlično spremenljivim korakom propelerja ter maksimalno vzletno maso 1338 kg.

<center>Cessna 206 Turbo</center>

Cessna 206 Turbo

S5-DBS

Cessna TU-206G Turbo Stationair 6 II je šest sedežno letalo certificirano za VFR/IFR/DNEVNO/NOČNO letenje. V klubu se uporablja za: panoramsko letenje, letenje obrambe proti toči, T- letenje na letalih s turbinsko polnjenim motorjem, letenje na izlete in rutno letenje. Letalo doseže servisno višino 8,2 km (27000 čevljev), zaradi turbinskega polnjenja. Maksimalna potovalna hitrost letala pri 80% moči je 152 vozlov TAS na 10000 čevljih. Letalo je v klubu zelo priljubljeno, saj je naj manj občutljivo na vremenske vplive in je naj udobnejšo za letenje. Takšna letala so delovni konji v Afriki, kjer vozijo turiste na Safari, dostavljajo hrano in zdravila v odročne kraje. Poraba letala je od 45-70 litrov 100LL AVGAS na uro, pri vzletanju do 120. Letalo ima EDM 830 - sistem za upravljanje podatkov o motorju in 6 valjni injektorski turbinsko polnjen motor Continetal TSIO-520-M z 310 BHP pri 2700 RPM s hidravlično spremenljivim korakom propelerja ter maksimalno vzletno maso 1633 kg.

<center>Piper PA-18</center>

Piper PA-18

S5-DBV

Piper 18 - Super Cub je dvosedežno letalo z zaporednima sedežema in z repnim kolesom z osnovno konstrukcijo iz cevi aluminija ter prevlečeno s platnom. Letalo ima izjemno dobre sposobnosti za vzletanje in pristajanje s kratkih terenov, vzleti lahko na stezi dolžine 61 m na 153 m razdalje pa preleti 15 m visoko oviro, pristane pa na 107 m dolžine steze. Letalo je eno izmed najbolj poizvedenih letal svoje vrste s 15 000 primerki oz. preko 36 000 z starejšimi izvedenkami. Letalo je priljubljeno med piloti v odročnih delih Kanade in Aljaske, kjer takšna letala pogosto predstavljajo edini možni način oskrbe. Poraba letala je od 26-34 litrov 100LL AVGAS na uro, pri vleki poraba doseže 42 litrov. V klubu se uporablja za: šolanje TOW(S) - vleke jadralnih letal, TOW(B) - vleke oglasnih trakov, TW -letenje na letalih z repnim kolesom. Letalo ima motor Lycoming O-320 z ne serijskim 160 BHP pri 2700 RPM ter maksimalno vzletno maso 794 kg.

<center>UTVA 75</center>

UTVA 75

S5-DCI

UTVA 75 (Vojaška oznaka Avion V-53) je dvosedežno nizkokrilno šolsko vojaško letalo Jugoslovanskega vojnega letalstva proizvedeno v Pančevu. V klubu se uporablja za: nostalgično letenje, VP- letenje na letalih s spremenljivim korakom, nizke prelete, vleko jadralnih letal in oglasnih trakov. Utva 75 je zelo ne ekonomično letalo, saj ima porabo okoli 55 litrov na uro in leti skromnih 160 km/h, pri vleki jadralnih letal poraba doseže 62 litrov 100LL AVGAS na uro. Letalo ima motor Lycoming IO-360-B1F z 180 BHP pri 2700 RPM ter maksimalno vzletno maso 960 kg oz. v vojni konfiguracji z pod krilnimi nosilci 1200 kg.

ULTRALAHKA LETALA

<center>Pipistrel Virus</center>

Pipistrel Virus

S5-PEW

Pipistrel Virus 912 je dvosedežno ultralahko letalo, ki ga proizvaja slovensko podjetje Pipistrel iz Ajdovščine. V klubu se uporablja za šolanje ULN. Ima visoke sposobnosti, je varno, hitro in ekonomično. Opremljen je z balističnim sistemom za reševanje posadke in letala, v primeru večje strukturne poškodbe ali odpovedi motorja. Zaradi izredno dobrega razmerja med porabo goriva in hitrostjo, povezano z izrednimi aerodinamičnimi sposobnostmi je idealno za izvajanje daljših preletov. Premer kril znaša 12 metrov. Optimalna poraba goriva - MOGAS 95 znaša 12 litrov na uro. Doseg ultralahkega letala 1100 km. Potovalna hitrost letala je 122 vozlov. Finesa letala je 24. Ima motor Rotax 912 z 80 BHP pri 5800 RPM z delovno prostornino 1,2 litra ter maksimalno vzletno maso 450 kg.

<center>TL-2000 Sting S4</center>

TL-2000 Sting S4

S5-PGC

TL-2000 Sting S4 je dvosedežno ultralahko letalo, ki ga proizvaja češko podjetje TL-Ultralight iz Hradec Králové. V klubu ga uporabljamo za nadaljnjo ULN šolanje. Ultralahko letalo je opremljeno z reševalnim balstičnim padalom in je s svojo udobnostjo, odličnim pregledom iz kabine in z moderno letalsko in navigacijsko opremo, idealno za izvajanje daljših preletov ali za kratko uživanje v panoramskem letenju. Potovalna hitrost letala je 119 vozlov. Poraba goriva - MOGAS 95 znaša okoli 19 litrov na uro. Finesa letala je 16. Ima motor Rotax 912 z 100 BHP pri 5800 RPM z delovno prostornino 1,2 litra ter maksimalno vzletno maso 450 kg.

RAZSTAVNI EKSPONAT

<center>McDonnell Douglas MD-82 (DC-9-32)</center>

McDonnell Douglas MD-82 (DC-9-32)

S5-ACC

McDonnell Douglas MD-82 (DC-9-32) je dvomotorno turbovetilacijsko ozko trupno potniško letalo z 172 potniškimi sedeži. Letalo je nazadnje službovalo v slovenski letalski družbi Aurora Airlines (2005-2008) z bazo v Mariboru. Razpon kril je 33 metrov, dolžina letala je 45 metrov višina pa 9 metrov. MD-82 je bila nova varianta družine MD-80 opremljena z močnejšimi motorji. MD-82 je bil namenjen operacijam na visokih in vročih letališčih, zato tudi nudi dobro razmerje koristnega tovora in dosega, ko je uporabljen za standardna letališča. American Airlines je bil največji operater MD-82 in jih je imel na vrhuncu v floti preko 300 letal MD-82. Skupaj je bilo proizvedenih 1191 vseh izvedenk letala. Letalo je bilo v 80ih in 90ih letih delovni konj ameriške in evropske letalske industrije. Med drugim jih je uporabljala tudi Adria Airways. Potovalna hitrost letala je 0.76 Mach oz 811 km/h na višini 37 0000 čevlje oz. 11300 m z dosegom 3800km. Potrebna vzletna razdalja je 2200 m. Kapaciteta rezervarjev za gorivo je 22100 litrov. Poraba goriva-kerozina JET A-1 znaša od 2400-4000 kg na uro oz. koli 20 % več kot B-737. Letalo ima dva motorja Pratt & Whitney JT8D-200 z nizko obtočnim razmerjem in z 89 kN potiska vsak. Masa praznega letala je 35 ton, maksimalna vzletna masa letala je 68 ton.